Czym jest edukacyjny projekt badawczy? | Nauka Dla Ciebie
A A A

Czym jest edukacyjny projekt badawczy?

26.03.2016 Warszawa (woj. mazowieckie)

Powrót

To nic innego, jak analiza przeprowadzonego doświadczenia – przejście krok po kroku przez proces stawiania pytań, poszukiwania odpowiedzi i wyciągania wniosków.

Pierwszym krokiem jest zwykła ciekawość, rodząca pytania i wątpliwości. Inspiracji można szukać w codziennym życiu. Załóżmy, że jeden z uczniów był w weekend z rodzicami w tunelu aerodynamicznym i unosił się nad ziemią. Wrażeniami podzielił się z klasą. Rozległ się gwar i ożywione dyskusje, ponad którymi przebijały się pytania: „Jak to się stało, że latałeś?”, „Jak zrobić, aby coś się unosiło?”. Tak rodzi się pytanie badawcze –  czy możemy w klasie przeprowadzić doświadczenie, polegające na unoszeniu się ciał stałych?

Teraz musimy poszukać informacji o danym zjawisku. W Internecie, podręcznikach, czasopismach, książkach, gdzie tylko się da. Na podstawie tak zgromadzonej wiedzy można postawić parę hipotez, np.: piłeczka pingpongowa będzie unosić się nieruchomo nad skierowaną pionowo w górę suszarką zgodnie z prawem Bernoulliego. Czy tak to działa? Sprawdźmy!

Trzeci krok to doświadczenie. I nagle okazuje się, że piłeczka unosi się, ale nie nieruchomo. Czy popełniliśmy błąd? Oczywiście, że nie! Stała się rzecz niesamowita – nasza hipoteza się nie sprawdziła i okazało się, ze zjawisko jest znacznie bardziej złożone niż nam się wydawało. Możemy na tej podstawie dojść do wniosku, że strumień powietrza wydmuchiwanego z suszarki nie jest jednolity, przez co piłeczka nie ma możliwości pozostać w bezruchu.

W kolejnym kroku trzeba więc zweryfikować hipotezę i ponownie przeprowadzić doświadczenie. Czy nowa hipoteza się potwierdzi? A może trzeba zmodyfikować kierunek wydmuchiwanego powietrza, aby dojść do innych wniosków? Jakie jeszcze czynniki możemy zmienić?

Ostatnim elementem edukacyjnego projektu badawczego jest publikacja wyników swojej pracy. Można pochwalić się wynikami na tablicy szkolnej, w mediach społecznościowych czy w czasopismach branżowych. Badania mają wtedy sens, gdy o ich wynikach mogą dowiedzieć się inni. A najlepiej, gdy powtórzą nasz eksperyment.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule prof. dr hab. Magdaleny Fikus: http://www.kopernik.org.pl/dla-nauczycieli/do-poczytania/metoda-naukowa-coz-to-takiego/

Miejsce wydarzenia

Warszawa (woj. mazowieckie)

6 mln

ZŁOTYCH DLA UNIWERSYTETÓW TRZECIEGO WIEKU
W 2018

100 tys.

UCZNIÓW ODWIEDZIŁ
NAUKOBUS
W 2017

20 mln

ZŁOTYCH NA UNIWERSYTETY
MŁODEGO ODKRYWCY
W 2018