Naukobus w Domosławicach | Nauka Dla Ciebie
A A A

Naukobus w Domosławicach

27.03.2019 Domosławice (woj. małopolskie)

Powrót

25 i 26 marca 2019 roku Naukobus gościł w Domosławicach. Poniżej relacja z wydarzenia udostępniona przez szkołę. Serdecznie dziękujemy za gościnę!

Nasza Placówka  to Zespół Szkół i Przedszkola, a łączy w sobie przedszkole, szkołę podstawową (wraz z ostatnią klasą gimnazjum) oraz szkołę muzyczną I stopnia. Znajduje się w Domosławicach, w gminie Czchów, w powiecie brzeskim, w województwie małopolskim.
W wystawie brali udział wszyscy obecni w tych dniach uczniowie naszej szkoły i przedszkola (około 210 osób wraz z opiekunami), uczniowie z sąsiednich szkół: Złota – 90 osób, Czchów – 60 osób, Szkoła Specjalna w Złotej – 20 osób, Dobrociesz – 50 osób, Charzewice – 28 osób, Tworkowa – 26 osób, Jurków – 100 osób. Wystawa była także dostępna dla społeczności lokalnej. W sumie zobaczyło ją około 600 osób w wieku od 3 do 60 lat. Grupy zwiedzających były dobrze zorganizowane, przyjeżdżały na czas, nie było żadnych opóźnień ani utrudnień w zwiedzaniu. Wszystko odbywało się zgodnie z harmonogramem.
Odbiór wystawy oraz poszczególnych eksponatów zależał w dużej mierze od wieku uczestników. Najmłodsze dzieci – głównie te z przedszkola oraz z młodszych klas szkoły podstawowej – szczególnie zainteresowały się kulą plazmową, oraz metodą powstawania filmów animowanych. Dużym powodzeniem cieszyło się wirujące krzesło i jak w praktycznie na sobie można odczuć zasadę zachowania momentu pędu. Starszych bardziej interesowały łamigłówki i sposoby ich rozwiązania. Z ciekawością zaglądali do ludzkiego ciała poznając tajniki naszej anatomii. Próbowali sprawdzać swój słuch badając częstotliwości odbierane przez nasze uszy, a także sprawdzali swoje możliwości zapamiętania i powtarzania niektórych czynności. Ze zdziwieniem odkrywali, że nasze oczy mogą nas mylić przez co nasze zachowanie może być irracjonalne w stosunku do tego co chcemy osiągnąć np. wkładając bryły w odpowiednie otwory.
Uczniowie bawiąc się poznawali zjawiska zachowania momentu pędu, przepływu prądu przez zjonizowane gazy, jak szybko spadają różne przedmioty w powietrzu, oraz próżni. Poznawali tajemnice barwnego widzenia świata, oraz sposób powstawania animowanych filmów. Mogli sprawdzić swoją pamięć krótkotrwałą, a także zmierzyć się z łamigłówkami. Dla matematyków znalazł się również obrazowy dowód twierdzenia Pitagorasa. Było też coś dla zainteresowanych naszą anatomią, gdzie poszczególne narządy można było dotknąć, a także umiejscowić gdzie się znajdują.
Dużą pomocą służyli edukatorzy, którzy starali się pomóc, podpowiedzieć jak coś nie wychodziło i nakierunkować na to co w danym pokazie, eksperymencie chcemy zobaczyć, pokazać. Zachęcali do samodzielnego działania.
Nauki przyrodnicze bywają trudne do nauczana i zrozumienia przez młodzież. Właściwie nauczania bez pokazu, eksperymentu, doświadczenia (najlepiej przeprowadzonego samemu przez ucznia) nie może być skuteczne. Te przedmioty wymagają by nauczyciel był tylko przewodnikiem czasem doradcą po samodzielnym zdobywaniu wiedzy o otaczającym nas świecie i zjawiskami w nim zachodzącymi. Tylko ciekawy pokaz, doświadczenie mogą zmusić młodego człowieka by nie tylko poznawał prawa przyrody, ale umiał je wytłumaczyć, a może kiedyś opisać (np. językiem matematycznym), lub nawet coś nowego odkryć.

Miejsce wydarzenia

Domosławice (woj. małopolskie)

173 mln

złotych na
Trzecią Misję
Uczelni

(211 projektów)

10 mln

złotych na
Uniwersytety Trzeciego Wieku
(34 projekty)

54,5 mln

złotych na
Uniwersytet Młodego Odkrywcy
(220 projektów)