Naukobus w Nienadówce | Nauka Dla Ciebie
A A A

Naukobus w Nienadówce

15.06.2019 Nienadówka (woj. podkarpackie)

Powrót

13 i 14 czerwca 2019 roku w Zespole Szkół nr 2 im. M. Konopnickiej w Nienadówce, w skład którego wchodzą: oddziały przedszkolne, klasy 1-8 szkoły podstawowej oraz oddziały gimnazjalne, gościł  Naukobus z Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie. Przez dwa dni z wystawy skorzystało blisko 700 uczniów ze szkół z: Trzebosi, Trzebuski, Sokołowa Małopolskiego, Stobiernej, Górna, Turzy, Wólki Sokołowskiej, Nienadówki. Interaktywną wystawę odwiedzili również dorośli mieszkańcy Nienadówki. Każda szkoła miała zaplanowany czas zwiedzania, który został uzgodniony przez koordynatora. Uczniowie wchodzili w grupach obejmujących poszczególne przedziały wiekowe pod opieką nauczycieli. Liczebność grup i opieki dostosowano do naukobusowego regulaminu. Uczniowie przyjeżdżali autokarami na wyznaczoną godzinę.

Najbardziej zaciekawiła uczniów kula plazmowa ze względu na spektakularne wyładowania elektryczne, dobrze sprawdzały się doświadczenia dotyczące fali dźwiękowej, a także ruchome obrazy. Uczniów klasy siódmej zaciekawił także model człowieka do składania – dotyczy tego podstawa programowa z biologii. Uczniowie stwierdzili, że podobały im się efekty słuchowe i w szczególnie doświadczenie złudzeń optycznych. Ocenili wystawę jako: inspirującą, ciekawą, dostarczającą wrażeń, była dla nich nowością. Podczas zwiedzania uczniowie poznali zachowanie przedmiotów w próżni, wyładowania elektryczne w kuli plazmowej, szybkość reakcji, słyszenie dźwięków, widzenie barw, dowiedzieli się od czego zależy szybkość ruchu, jak powstaje film,

Eksponaty interaktywne bardzo wspierają proces nauczania,  w namacalny sposób pokazują zjawiska fizyczne, także te dotyczące biologii człowieka. Proste w obsłudze, z prostymi instrukcjami (jednak niechętnie czytanymi przez dzieci) bardzo zaangażowały uczniów – zawsze działanie jest lepsze od poznawania zjawisk tylko w opisie. Bardzo ważne jest to, że uczniowie samodzielnie poznają i wykonują poszczególne eksperymenty. Mogą dotknąć, zakręcić, przesunąć, złożyć,  własnymi rękami wykonać eksperyment, samodzielnie wymyślić, udoskonalić i wreszcie, się nauczyć.

Wolontariusze byli bardzo pomocni przy zwiedzaniu wystawy. Z ogromną cierpliwością tłumaczyli i omawiali poszczególne eksperymenty, każdy z uczestników mógł poprosić o wyjaśnienie danego zjawiska. Obecnie obserwuje się, że dzieci na bardzo krótki czas są w stanie skupić uwagę na danym zjawisku. Preferują najpierw działanie, a nie czytanie instrukcji, więc tego rodzaju interaktywne stanowiska eksperymentalne sprawdzają się idealnie. Oczywiście chcielibyśmy mieć w naszej szkole chociaż po jednym z takich zestawów, jakie przyjechały do nas w Naukobusie.

Dzieci poznają nowy sposób uczenia się. To co do tej pory było dostępne tylko w książkach jest dostępne i ma zachęcić dzieci i młodzież do poznawania praw nauki i samodzielnego eksperymentowania.

Miejsce wydarzenia

Nienadówka (woj. podkarpackie)

173 mln

złotych na
Trzecią Misję
Uczelni

(211 projektów)

10 mln

złotych na
Uniwersytety Trzeciego Wieku
(34 projekty)

54,5 mln

złotych na
Uniwersytet Młodego Odkrywcy
(220 projektów)