Naukobus w Pile | Nauka Dla Ciebie
A A A

Naukobus w Pile

23.05.2019 Piła (woj. wielkopolskie)

Powrót

W dniach 20-21.05.2019 r. w Szkole Podstawowej nr 5 im. Dzieci Polskich w Pile gościł Naukobus. Poniżej relacja z wydarzenia udostępniona przez szkołę. Serdecznie dziękujemy za gościnę!
Naukobus to objazdowa, interaktywna wystawa Centrum Nauki Kopernik, będąca podsumowaniem oraz ukoronowaniem całorocznych działań nauczycieli i uczniów placówki w ramach Międzynarodowego Roku Układu Okresowego Pierwiastków Chemicznych. Szkoła Podstawowa  nr 5 to placówka, do której włączone zostało Gimnazjum nr 4 im. I. J. Paderewskiego. Uczą się w niej uczniowie klas I – VIII i gimnazjum. Wcześniej gimnazjum dwukrotnie gościło wystawy Centrum Nauki Kopernik – „Eksperymentuj” i „Niskie temperatury”. W placówce prężnie działa Klub Młodego Odkrywcy.

        W wystawie wzięli udział uczniowie oraz nauczyciele:

      –     uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 – 612 osób;

  • dzieci z pięciu pilskich przedszkoli publicznych i jednego przedszkola niepublicznego – 120 osób;
  • uczniowie kilku szkół  podstawowych  (szkoły nr 1,2 i 7) – 60 osób ;
  • zainteresowani mieszkańcy Piły – ok. 55 osób.

 

        Wszyscy zwiedzający wystawę zostali zaproszeni przez dyrekcję szkoły i uczestniczyli w niej wg harmonogramu wcześniej przygotowanego oraz rozpowszechnionego, m.in. przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile, telewizję kablową TV ASTA oraz Urząd Miasta w Pile.

 

        Im młodsi zwiedzający, tym bardziej żywiołowe reakcje na eksponaty i większe zainteresowanie wyjaśnieniami animatorów. Młodzi amatorzy nauki szczególnie zaciekawili się tymi eksponatami, które związane były z ruchem lub bodźcami  słuchowymi, co zapewniało                      im niepowtarzalne przeżycia naukowe. Eksponaty preferowane przez najmłodszych to:

wirujące krzesło, wyścig walców, najszybsza zjeżdżalnia, eksponaty związane z dźwiękami (uciążliwe echo czy jakie dźwięki słyszysz?), człowiek układanka oraz zawieszona piłka.

 

   Starsi pilanie wybierali samodzielne zapoznawanie się z opisami zjawisk i dopytywali pracowników Centrum Nauki Kopernik o szczegółowe informacje dotyczące prezentowanych procesów. Ta grupa zwiedzających preferowała eksponaty, których działanie wymagało spostrzegawczości, skupienia, koordynacji ruchowo-wzrokowej, dlatego najbardziej zainteresowały ich:

łąmigłówki, szyfry, trójkąty i kwadraty, oszukaj swój wzrok, znikające kolory, szybkość reakcji, sprawdź swoją pamięć.

 

    Dzięki ciekawym eksponatom, wyjaśnieniom animatorów i praktycznemu poznaniu takich zjawisk naukowych, jak:

rozkład Gaussa, dowód na twierdzenie Pitagorasa, teoria zachowania momentu pędu, zagadnienie kształtu toru, właściwości poruszającego się powietrza, zależność prędkości poruszania się walców od rozmieszczenia masy, siła ciśnienia atmosferycznego wywieranego na obiekty, szybkość reakcji na różnorodne bodźce, uleganie złudzeniu wzrokowo-ruchowemu  można wyjść poza schemat         oraz teorię w procesie nauczania przedmiotów ścisłych.

Śmiało można stwierdzić, iż podczas tej wystawy uczniowie  mogli wziąć naukę w swoje ręce, poobcować z nią poza ścianami pracowni chemicznej czy fizycznej,  pobawić się nią, a tym samym ujrzeć te wszystkie trudne zagadnienia w zupełnie innej, nowej odsłonie.

Wystawa ułatwiła wyjaśnienie uczniom zagadnień teoretycznych omawianych na lekcji. Mieli oni możliwość sprawdzić to w praktyce, np. czas spadku swobodnego ciał w próżni                               i w powietrzu. Ekspozycja wspomogła proces uczenia i nauczania nauczyciela na przedmiotach przyrodniczych – fizyka i matematyka ( twierdzenie Pitagorasa, ruch obrotowy, siła odśrodkowa).

Miejsce wydarzenia

Piła (woj. wielkopolskie)

173 mln

złotych na
Trzecią Misję
Uczelni

(211 projektów)

10 mln

złotych na
Uniwersytety Trzeciego Wieku
(34 projekty)

54,5 mln

złotych na
Uniwersytet Młodego Odkrywcy
(220 projektów)