Naukobus w Puławach
3-4 czerwca 2019 roku Naukobus gościł w Puławach. Poniżej ankieta i fotorelacja z wydarzenia uzupełniona przez szkołę. Serdecznie dziękujemy za gościnę!
Informacje o placówce:
W szkole są realizowane indywidualne programy nauczania, które umożliwiają uczniom szczególnie uzdolnionym rozwijanie zainteresowań, umiejętności, wzbogacanie wiedzy. Uczniowie odnoszą liczne sukcesy w konkursach przedmiotowych, literackich i artystycznych na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim. Realizowane są projekty edukacyjne, działają koła zainteresowań (Klub Młodego Odkrywcy „Niutonki”, koło ekologiczne, taneczne, wokalne, informatyczne). Szkoła uczestniczyła w programie ERASMUS+, którego celem było podniesienie kompetencji uczniów w zakresie ekologii, zdrowego odżywiania się, matematyki, przedsiębiorczości. Uczniowie klas VII i VIII cyklicznie biorą udział w pokazach fizycznych na UMCS w Lublinie oraz organizowane są pokazy fizyczno-chemiczne dla uczniów klas 0-VIII w naszej szkole.
Ile osób brało udział w wystawie oraz jaki był ich przedział wiekowy? Czy w wystawie brały udział osoby spoza placówki?
W wystawie brało udział około 700 osób: przedszkola (6-latki), szkoła podstawowa (6 – 14 lat), szkoła średnia (16-17 lat). Na wystawę zaproszono przedszkolaków z MP nr 10, nr 13, nr 15; uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Puławach i Szkoły Podstawowej w Górze Puławskiej; uczniów z Zespołu Szkół nr 3 w Puławach; w godzinach od 15.00 -17.00 wstęp wolny mieli mieszkańcy Puław.
Około 500 uczniów odwiedziło wystawę z SP 3 Puławy, około 200 osób spoza szkoły.
Jak wyglądała organizacja wizyt na wystawie? Czy grupy zwiedzających były zorganizowane?
Wystawa „Eksperymentuj” z Centrum Nauki Kopernik była włączona w organizację I Festiwalu Nauki i Eksperymentu w naszej szkole. Od 24 maja do 7 czerwca na szkolnych korytarzach pojawiły się stanowiska naukowe do samodzielnego przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, tzw. „Minifenomenta”, która przyjechała do nas z Politechniki Łódzkiej. Fotograf z pasją, zaprezentował autorską wystawę fotografii z dziedziny astronomii i zjawisk optycznych występujących w przyrodzie oraz poprowadził warsztaty z astrofotografii, obserwacje nieba przez teleskop. Uczniowie klas VII i VIII pokazali swoje konstruktorskie dzieła, których działanie opiera się na prawach i zasadach z fizyki, członkowie Klubu Młodych Odkrywców „Niutonki” z klasy IV przedstawili ciekawe doświadczenia. Interesujące zajęcia z wykorzystaniem detekcji i termowizji w ochronie przeciwpożarowej przeprowadził Pan Komendant z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Puławach. Na temat bezpieczeństwa poprowadzili spotkanie przedstawiciele policji. Nie zabrakło również prezentacji naukowych o wirach powietrznych, tlenie, botoksie w kosmetyce i medycynie w wykonaniu uczniów klas VII i VIII, zabaw z kodowaniem, gier planszowych.
Grupy zwiedzających były zorganizowane, nasza placówka opracowała szczegółowy harmonogram wizyty z uwzględnieniem uczniów z SP nr 3, innych szkół, przedszkoli, mieszkańców Puław.
W jaki sposób uczniowie odbierali wystawę? Co zwróciło ich szczególną uwagę?
Poprosiłam kilku uczniów, by wypowiedzieli się na ten temat…
Ania – klasa VII
“Moją szczególną uwagę zwrócił test pamięci. Zawierał on kilka guzików oraz ekran, na którym pokazywała się liczba zdobytych punktów. Jego działanie polegało na tym, że guziki zaświecały się zawsze w tej samej kolejności, którą trzeba było zapamiętać, a następnie uczeń musiał powtórzyć tą kolejność. Za zrobienie tego bez żadnej pomyłki, dostawało się punkty. Wraz ze wzrostem punktów, rosła liczba guzików, które się zaświecały. Było z tym dużo zabawy.
Bardzo podobał mi się również eksponat, gdzie trzeba było czytać wiersz na głos. Trudność polegała na tym, że trzeba było mieć założone słuchawki, w których było słychać własny głos, ale z opóźnieniem, co bardzo rozpraszało i nie dawało się skupić. Przy okazji słyszenie własnego głosu było śmieszne, choć trochę straszne.
Na wystawie znajdował się również model ludzkiego ciała, dzięki czemu uczniowie mogli poznać rozmieszczenie narządów oraz spróbować samemu włożyć je na odpowiednie miejsca.
Równie fajna była kula plazmowa, w której znajdowały się wstęgi wyładowań elektrycznych. Pani instruktor powiedziała nam byśmy ustawili się w półkolu i dotknęli się opuszkami palców. Gdy to zrobiliśmy, osoba z brzegu dotknęła kuli, a przez wszystkie inne osoby przeszedł prąd.
Zauważyłam, że dzięki eksperymentom coraz więcej dzieci interesuje się fizyką, matermatyką oraz biologią. Dzięki temu ja również bardziej interesuję się tymi przedmiotami.
Według mnie festiwal był bardzo interesujący. Dwa dni to zdecydowanie za mało, jednak mam nadzieje, że NAUKOBUS jeszcze kiedyś odwiedzi naszą szkołę i będę miała okazję
po raz drugi wykonać każdy eksperyment.”
Michał – klasa VII
„Najbardziej zaciekawiła mnie kula plazmowa wynaleziona przez Nikola Teslę, która w łatwy sposób prezentuje tworzenie się wyładowań elektrycznych. Dzięki festiwalowi uczniowie naszej szkoły zobaczyli wiele ciekawych rozwiązań. Okazało się, że fizyki można uczyć się nie tylko z książek. Eksponaty pokazywały siły fizyczne, które otaczają nas w codziennym życiu. Ten festiwal pokazał, że przedmioty takie jak fizyka, biologia i matematyka też mogą być ciekawe. Według mnie coraz więcej uczniów naszej szkoły będzie chciało interesować się tym co ich otacza i próbować to wytłumaczyć za pomocą eksperymentów.”
Natalia – klasa VII
„NAUKOBUS – interaktywna wystawa z Centrum Nauki Kopernik zorganizowana w naszej szkole, zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Wiele różnorodnych eksponatów, specjalnie zorganizowane stanowiska, które pozwoliły nam na przeprowadzenie prostych i ciekawych doświadczeń – przybliżyły nas do świata nauki i techniki.
Animatorzy, którzy w bardzo przystępny sposób tłumaczyli nam zjawiska z dziedziny fizyki, biologii i matematyki oraz zachęcali nas do zadawania pytań – najbardziej przyciągnęli moją uwagę.
Które eksponaty i dlaczego akurat te najbardziej zaciekawiły uczniów?
Do ulubionych eksponatów uczniowie zaliczyli:
- Uwięziona piłka
- Kula plazmowa
- Silny jak serce
- Wirujące krzesło
Poniżej zamieściłam informacje pozyskane od uczniów po zwiedzaniu wystawy.
– Kula plazmowa
…Dzięki temu doświadczeniu, poznałam mechanizm tworzenia się wyładowań elektrycznych. Kula plazmowa to szklana kula wypełniona gazami szlachetnymi z umieszczoną w środku elektrodą pod dużym napięciem. Wskutek tego napięcia w pobliżu elektrody następuje jonizacja gazu prowadząca do powstania wyładowań, które obserwujemy jako barwne ruchome światło. Początkowo wyładowania zamykały się wewnątrz kuli, ale gdy zbliżałam rękę do kuli (ciało człowieka jest bardzo dobrym przewodnikiem), to wyładowania kierowały się do punktu dotknięcia kuli. Było to doświadczenie, które dzięki świetlnej wizualizacji zrobiło na mnie bardzo duże wrażenie.
– Silny jak serce
…Przed drewnianą ścianką w kształcie człowieka, za pomocą przycisków starałam się „pompować krew” w rytm bicia serca, który kilkakrotnie zmieniałam (np. 90 uderzeń na minutę – oznacza spacer, 120 uderzeń na minutę oznacza bieg). Przemieszczenie krwi z serca do narządów obwodowych wymaga pracy serca. Wykonanie tej pracy jest nieodzownym warunkiem wytworzenia wyższego ciśnienia tętniczego w komorach serca niż w naczyniach tętniczych, do których krew ma być wtłoczona. Doświadczenie to pozwoliło mi zrozumieć mechanizm szybszego bicia serca.
– Uwięziona piłka
Z rury skierowanej ku górze wydobywa się strumień powietrza. Następnie piłkę plażową umieszczamy w strumieniu wylatującego powietrza. Piłeczka utrzymywana jest przez strumień powietrza w górze. Gdy odchylimy nieznacznie rurę piłeczka nadal lewituje. W doświadczeniu tym wykorzystano Prawo Bernoulliego.
Jakie zjawiska naukowe poznali uczestnicy wystawy?
Według uczniów…
„Wystawa okazała się bardzo przydatna, przekazała nam wiedzę w pigułce z zakresu wielu nauk, np. fizyki, biologii i matematyki. Dzięki prezentowanym eksponatom i przeprowadzanym eksperymentom poznaliśmy reguły i mechanizmy, które towarzyszą nam w codziennym życiu (np. prąd, fale dźwiękowe, barwy, ruch), poznaliśmy zależność prędkości poruszania się walców od rozmieszczenia masy, jak również otrzymaliśmy szereg odpowiedzi, jak funkcjonuje nasze ciało (np. co ukrywają, a co pozwalają poznać zmysły, jak oddziałujemy na otoczenie i jak ono działa na nas).”
Ponadto uczniowie mogli poznać częstotliwości dźwięków odbieranych uchem ludzkim, „wsłuchiwać się” w infra – i ultradzwięki, zobaczyć jak zachowują się ciała o różnych powierzchniach i masach w próżni, gdy napotykają na opór powietrza, jak działa kinematografia, tworzyli własny film.
Jak odwiedziny wystawy mogą zmienić proces nauczania?
Według uczniów „bardzo dobra organizacja wystawy, różnorodność podejmowanych zagadnień z wielu dziedzin nauki, interaktywna forma komunikacji, profesjonalizm prowadzących – charakteryzowały I Festiwal Nauki i Eksperymentu przeprowadzony w naszej szkole (SP3 w Puławach) w dniach 3-4 czerwca 2019 roku”. Festiwal zyskał bardzo wielu zwolenników i sympatyków. Dzieci z niecierpliwością czekają już na kolejna wystawę z Centrum Nauki Kopernik. Według Natalii z klasy VII „coraz więcej dzieci interesuje się zagadnieniami z fizyki, biologii oraz matematyki. Dzięki profesjonalnie organizowanym warsztatom, wystawom, wykładom oraz pracy nauczycieli, w dzieciach rozbudzana jest ciekawość świata. Poprzez interaktywną formę, naukę przez zabawę w łatwy sposób można dotrzeć do uczniów. Jak powiedział Albert Einstein – „Nie dokonuje odkrycia, kto nie bada możliwości”.
Nasza szkoła podejmuje wiele działań, zmierzających do popularyzacji nauki. Nauka przecież inspiruje i wspiera edukację. My staramy się rozbudzać ciekawość poznawczą wśród dzieci i młodzieży. A one na festiwalu świetnie sobie z tym poradziły: dotykały, oglądały, sprawdzały. Nie bały się zadawać pytań. Dlaczego tak? Co będzie jeśli zrobię inaczej? Od czego to zależy? Moim zdaniem taki festiwal, jest często szansą odnalezienia się w nauce dla tych uczniów, którym dotychczasowe doświadczenie szkolne mówiło, że to nie dla nich. Każdy uczestnik festiwalu otrzymał „Poradnik młodego naukowca” wydany przez Centrum Nauki Kopernik i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W jednej z klas VIII, kilka dni po festiwalu, nastąpił dalszy ciąg zdarzeń, uczniowie z własnej inicjatywy przygotowali eksperymenty i zaprezentowali je swoim kolegom i koleżankom z klasy. Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy z entuzjazmem chcieli kontynuować z zapałem zajęcia z eksperymentami, przynieśli do szkoły fantastyczny zbiór doświadczeń. Uczniowie z klasy VII dopytywali, czy w przyszłym roku będą również realizować projekty konstruktorskie. Przykłady pokazują, że warto podejmować takie inicjatywy. Jeśli iskra padnie na podatny grunt, może rozbłysnąć, tym podatnym gruntem są ukryte zainteresowania. Aktywności takie rozbudzają motywację, pozwalają na lepsze zrozumienie otaczającego świata. Widać, że dzieci są zainspirowane do dalszego działania.
Festiwal Nauki i Eksperymentu, to duże wyzwanie. Organizacja wymaga pewnych przemyśleń i szerokiej współpracy z dyrekcją szkoły, nauczycielami, uczniami, rodzicami, instytucjami lokalnymi, czy oświatowymi. Zainteresowanie w Polsce wystawą mobilną „Eksperymentuj” jest bardzo duże. Dzięki temu, że w naszej szkole działa Klub Młodego Odkrywcy „Niutonki”, mogłam złożyć wniosek przez Centrum Nauki Kopernik. Wniosek okazał się ciekawy i dopracowany, a my znaleźliśmy się w gronie laureatów, 20 opiekunów KMO, którzy mogli gościć w tym roku Naukobus. Myślę, że było warto. Dzieci wcieliły się w rolę naukowców, konstruktorów, odbiorców nauki. Mogły wreszcie poeksperymentować, bez obawy, że coś się zepsuje, że coś nie wyjdzie. Bawiły się, odkrywały, obserwowały i szukały rozwiązań. Współdziałały i wymieniały się spostrzeżeniami. A uśmiechnięte twarze były odpowiedzią na pytanie „Czy warto…?”
Wizyta wystawy była imprezą otwartą, uczestniczyły w niej również dzieci z przedszkoli miejskich, młodzież z puławskich i ościennych szkół podstawowych oraz szkół średnich. Szkoła udostępniła eksponaty z Centrum Nauki Kopernik również mieszkańcom Puław. Wystawę odwiedziło łącznie ok. 700 osób.
Jest to bardzo fajna inicjatywa. Cieszymy się, że instytucje, którym zaproponowaliśmy współpracę, przyjęły ofertę szkoły z dużym zainteresowaniem, chęcią pomocy, fajnymi pomysłami. Do wydarzenia włączyli się rodzice naszych uczniów przedstawiając ciekawe propozycje warsztatów, dyskusji, spotkań.
Przedmioty przyrodnicze coraz bardziej zaciekawiają młodzież. O tym, że fizyka jest trudnym, ale ważnym przedmiotem uczniowie dowiadują się najczęściej od rodziców i rodzeństwa. Gdy bardziej poznają przedmiot od strony badawczej, doświadczalnej zaczynają się do niego przekonywać. Szkoła podstawowa może jedynie zaszczepić zaciekawienie naukami przyrodniczymi, przedmiotami ścisłymi. Na tym etapie bardzo trudno jest młodemu człowiekowi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest humanistą, czy umysłem ścisłym. Dlatego warto otwierać się na potrzeby młodzieży, pozwolić im odnaleźć się, odkrywać swój potencjał, rozwijać pasje. Zaszczepiajmy i rozbudzajmy ciekawość uczniów przedmiotami przyrodniczymi.
W naszej szkole, w ramach festiwalu, przez dwa tygodnie na korytarzach, podczas przerw międzylekcyjnych, gościła Minifenomenta, czyli 37 stacji badawczych do samodzielnego eksperymentowania. Dzieci z klas I-III i IV-VIII doświadczały własnej umiejętności badania, otwierały się na problemy naukowe. Formułowały pytania, szukały odpowiedzi. Jako szkoła chcemy kontynuować idee wystaw interaktywnych, rozbudzać zaciekawienie uczniów naukami przyrodniczymi, chcemy zainteresować rodziców budową stacji badawczych, by na stałe zagościły na szkolnych korytarzach. Wówczas jeszcze więcej dzieci zainteresuje się fizyką, chemią, biologią i matematyką J
Urszula Zdrodowska, Szkoła Podstawowa nr 3 w Puławach
Miejsce wydarzenia
Puławy (woj. lubelskie)