Naukobus w Wyrach | Nauka Dla Ciebie
A A A

Naukobus w Wyrach

25.03.2019 Wyry (woj. śląskie)

Powrót

W dniach 21 – 22.03.2019 r. Naukobus gościł w Szkole Podstawowej w Wyrach. Poniżej relacja z wydarzenia udostępniona przez szkołę. Serdecznie dziękujemy za gościnę!

W wystawie wzięli udział wszyscy uczniowie naszej szkoły z klas I – VIII oraz z III klasy gimnazjalnej, czyli 430 osób, w wieku od 6 – 16 roku życia. Poza tym, wystawę odwiedziło ponad 70 osób spoza szkoły. Byli to głównie rodzice z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Grupy zwiedzających były zorganizowane w taki sposób, że każdego dnia wizyty w wyznaczonym dniu i godzinie każda klasa, maksymalnie jednocześnie po trzy oddziały, korzystała z godzinnych zajęć. Uczniowie sami wybierali sobie eksponaty, do których chcieli podejść, korzystając z pomocy edukatorów i nauczycieli, którzy objaśniali działanie poszczególnych zjawisk.
Uczniowie przychodzili na wystawę pełni pozytywnych emocji oraz ciekawości. Czuli się komfortowo, odważnie podchodzili do eksponatów. Po przywitaniu się oraz zapoznaniu z zasadami korzystania z wystawy, które przedstawił edukator z Centrum Nauki Kopernik, mogli zacząć samodzielne eksperymentowanie. Niektórzy podchodzili do eksponatów grupami, inni indywidualnie. Większość uczniów najpierw próbowało wykonać doświadczenie, a dopiero później przeczytać opis wyjaśniający zaobserwowane zjawiska. Zadawali pytania, wymieniali się spostrzeżeniami i dotychczasową wiedzą. Dopasowywali do tego co już znają i potrafią wyjaśnić – nowe, zaobserwowane lub właśnie dostrzeżone zjawiska. Szczególną uwagę zwracały eksponaty, którym towarzyszyły dodatkowo elementy dźwiękowe lub wizualne.
Zdecydowanie najciekawszym eksponatem dla uczniów była kula plazmowa, czyli szklana kula zawierająca niewielką ilość gazów szlachetnych: helu i argonu. W jej wnętrzu umieszczona była elektroda podłączona do źródła wysokiego napięcia. Uczniowie mieli wrażenie jakby w jej wnętrzu wiły się wstęgi wyładowań elektrycznych. Zbliżenie do kuli palca powodowało, że włókienka zagęszczały się za jego poruszeniami. Efektowne wyładowania bez wątpienia przyciągały wzrok.
Dużą popularnością cieszył się również eksponat prezentujący sylwetkę człowieka z ręczną pompką w miejscu serca. Uczniowie mogli sprawdzić, czy są w stanie pompować krew z taką samą wydajnością jak serce.
Wiele przyjemności uczniowie doświadczali również podczas eksperymentowania
z obrotowym krzesłem i obciążonymi kołami rowerowymi z uchwytami. To działanie można było modyfikować na różne sposoby, a sam udział w tym doświadczeniu dostarczał wiele pozytywnych wrażeń.
Zainteresowaniem cieszyły się również eksperymenty z serii „Oszukaj swój mózg”,
w których pokazano, że odpowiednio dobrane kolory, kontrast, układ obiektów, czy perspektywa, potrafią z łatwością oszukać nasz mózg.
Eksperymentując samodzielnie, uczniowie mogli dostrzec wiele praw i zasad z różnych dziedzin nauki. Można było zaobserwować wiele zjawisk naukowych, takich jak:
– teoria zachowania momentu pędu (wirujące krzesło);
– zależność prędkości poruszania się od rozmieszczenia masy (dwa walce);
– zależność prędkości od kształtu toru (zjeżdżalnia z torami w kształcie równi pochyłej, cykloidy i hiperboli);
– anatomia ludzkiego ciała;
– elektromagnetyzm;
– elektryczność;
– emisja fal elektromagnetycznych (kula plazmowa);
– optyka ( „Oszukaj swój wzrok”, „Jak widzisz barwy?”);
– akustyka („Jakie częstotliwości słyszysz?”, „Uciążliwe echo”);
– twierdzenie Pitagorasa.

Wystawa może zmienić proces nauczania zarówno z perspektywy ucznia jak i nauczyciela. Samodzielne eksperymentowanie, doświadczenia czy nawet działanie metodą „prób i błędów” rozbudziły w uczniach naturalną ciekawość świata oraz praw, które nim rządzą. Uczniowie często zadawali pytania, i sami podejmowali próby odpowiedzi, naradzali się, dyskutowali, przekonywali o słuszności zaproponowanych rozwiązań. Ta sytuacja pomoże nauczycielom w wzbogaceniu przekazywania wiedzy w warunkach szkolnych o eksperymentowanie, zaciekawianie uczniów i dalsze rozbudzanie pasji do nauki.
Dzięki wizycie Naukobusa, dzieci mogły dostrzec, że to, o czym uczą się na lekcjach, ma szerokie zastosowanie w praktyce, że zadawanie pytań, działanie i przeżywanie jest najlepszą drogą w zdobywaniu wiedzy. Nauczyciele również mogli zaczerpnąć inspiracji podczas udziału w wystawie. Cennym było obserwowanie uczniów, ich emocji towarzyszącym odkrywaniu świata nauki.

Miejsce wydarzenia

Wyry (woj. śląskie)

173 mln

złotych na
Trzecią Misję
Uczelni

(211 projektów)

10 mln

złotych na
Uniwersytety Trzeciego Wieku
(34 projekty)

54,5 mln

złotych na
Uniwersytet Młodego Odkrywcy
(220 projektów)