Planetobus w Grzmiącej | Nauka Dla Ciebie
A A A

Planetobus w Grzmiącej

12.05.2019 Grzmiąca (woj. zachodniopomorskie)

Powrót

W dniach 9-10 maja 2019 Planetobus odwiedził Zespół Szkół w Grzmiącej.

Poniżej ankieta z wydarzenia wypełniona przez szkołę. Serdecznie dziękujemy za gościnę!

Czy uczniowie uczestniczący w pokazach przychodzili w zorganizowanych grupach?

Uczniowie uczestniczący w pokazach przychodzili w zorganizowanych grupach do
30 osób.

Ogólna liczba uczestników oglądających pokazy Planetobusa? Przedział wiekowy? Czy w pokazach brały udział osoby z poza szkoły(mieszkańcy, specjalni goście itp.), jeżeli tak ile osób – szacunkowo?

Pokazy Planetobusa zobaczyło ok. 420 osób.( uczniowie i nauczyciele).Uczestnicy to dzieci 5-6 letnie z grupy przedszkolnej, uczniowie klas I- VIII Szkoły Podstawowej oraz uczniowie klas gimnazjalnych.  Gościliśmy uczniów i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej z Iwina oraz Mieszałek. Mieszkańcy mieli okazję oglądać pokazy Planetobusa w czwartek (09.05.19)w godzinach popołudniowych (ok. 26 osób).

Co zrobiło na uczniach największe wrażenie? Najczęstsze komentarze uczniów po obejrzeniu pokazów.

Z pewnością komentarze uczniów po obejrzeniu pokazu świadczą o tym, że nie pozostawił on nikogo obojętnym, budził bardzo duże emocje. Możliwość zobaczenia tak ogromnych przestrzeni poruszała bardzo. Zaskoczyło to, że ustawiona w sali kopuła, choć intrygowała, nie zapowiadała tak prawie realnej podróży w odległe zakamarki naszej galaktyki i dalej. Uczniowie w relacjach podkreślali wysoką jakość oglądanych obrazów, które mogli nie tylko zobaczyć, ale i odczuć przez wielość bodźców (światło, dźwięk, ruch).

Które elementy pokazu i dlaczego najbardziej zaciekawiły uczniów?

Już samo przekraczanie wejścia do planetarium kojarzyło się uczniom (zwłaszcza młodszym) z magicznym wkraczaniem do innej, nieznanej przestrzeni. Uczniowie wskazywali na bardzo dobre animacje planet, na budzący zainteresowanie sposób zaprezentowania niektórych konstelacji i pochodzenia ich nazw. Pokaz dał im odczuć, jakie odległości dzielą różne punkty w naszej galaktyce. Bardzo wielu uczniów podkreślało, że obok wyjątkowych możliwości technicznych kopuły, bardzo dużą zaletą prezentacji był sposób przekazywania informacji przez prowadzących – budził zainteresowanie, był bardzo merytoryczny. Podkreślali też fakt, że to oni decydowali
o kolejnych elementach pokazu (wybór planet i kierunku podróży). Czuli się ważnymi uczestnikami tej niesamowitej lekcji.

Czego uczniowie dowiedzieli się podczas pobytu Planetobusa?

Dowiedzieli się, że patrząc na niebo nocą można dostrzec nie tylko mnóstwo gwiazd, ale gwiazdozbiory, ich nazwy, sposoby ich odszukiwania i informacje, które ze sobą niosą (kierunki, pory roku). Z pewnością zapamiętali informacje o budowie i wyglądzie niektórych planet i czarnych dziurach.

Czy wizyta Planetobusa ma wpływ na poszerzenie zainteresowania uczniów astronomią?

Wizyta z pewnością rozbudziła zainteresowania uczniów, zmotywowała do samodzielnego poszukiwania informacji, rozbudowania swojej wiedzy. Zachęciła ich do odszukiwania konstelacji nocą. Uczniowie często wskazywali na wyjątkowość takiej lekcji w szkole, że zapamiętają ją na długo. Narzekali trochę, że pokaz mógłby być dłuższy, ponieważ opuszczali kopułę z pewnym niedosytem. Jesteśmy przekonani, że materiały, które uczestnicy pokazu otrzymali, ale też informacje, w które zostali wyposażeni, są dla nich narzędziem, dzięki któremu z łatwością mogą rozwijać swoje zainteresowanie tematem.

Miejsce wydarzenia

Grzmiąca (woj. zachodniopomorskie)

173 mln

złotych na
Trzecią Misję
Uczelni

(211 projektów)

10 mln

złotych na
Uniwersytety Trzeciego Wieku
(34 projekty)

54,5 mln

złotych na
Uniwersytet Młodego Odkrywcy
(220 projektów)