Seminaria online dla nauczycieli
Seminaria online przeznaczone pierwotnie dla nauczycieli biorących udział w konkursie „Nauka dla Ciebie” są już dostępne dla wszystkich zainteresowanych pedagogiką konstruktywistyczną.
Między 10 a 13 lipca Centrum Nauki Kopernik zorganizowało cztery wirtualne spotkania, na których prowadzący wyjaśniali, czym są i jak powinny wyglądać poszczególne elementy edukacyjnych projektów badawczych. W tym roku poruszono następujące tematy: „Kontekst”, „Treść”, „Forma” oraz „Elementy zabawy”. Uczestniczący w projekcie nauczyciele wysłuchali seminariów podczas pierwszego etapu konkursu. Włączając je do programu, kierowaliśmy się przekonaniem, że konkursów sprawdzających poziom wiedzy lub umiejętności jest wiele w przeciwieństwie do takich, które oferują uczestnikom rozwój – zdobycie konkretnej wiedzy oraz inspiracji do działania.
Aby zapoznać się z nagraniami, wystarczy wejść na: https://www.youtube.com/playlist?list=PL2MTMN-Pt0oOLJjOffi0uby6KxKBOnQBP
- „Kontekst” seminarium online 1/2018
Podczas pierwszego, inauguracyjnego seminarium online, organizowanego w ramach konkursu „Nauka dla Ciebie”, prowadzący odpowiadają na pytanie, w jakim celu używa się pomocy naukowych. Podpowiadają także, jak je zaprezentować, aby ich funkcja była klarowna dla odbiorcy.
- „Treść” seminarium online 2/2018
W trakcie drugiego seminarium prezentowane są dwie strategie tworzenia pomocy naukowych. Pierwsza zakłada, że pomoc naukowa wykorzystywana jest do zaprezentowania klasie zjawiska, które normalnie występuje w przyrodzie. Inspiracją dla tego podejścia jest więc obserwacja. Druga strategia polega na tworzeniu pomocy naukowych mających ułatwić odbiór i zrozumienie materiału zaprezentowanego teoretycznie w trakcie trwania lekcji.
- „Forma” seminarium online 3/2018
W trakcie trzeciego seminarium online uczestnicy dowiadują się, jakie cechy fizyczne powinna mieć pomoc dydaktyczna. Między innymi odpowiedzą na pytania: jaki jest optymalny rozmiar pomocy naukowej, jak bardzo powinna być skomplikowana oraz w jaki sposób dobierać kolory podczas jej projektowania.
- „Elementy zabawy” seminarium online 4/2018
Podczas ostatniego seminarium online prowadzący zastanawiają się, jakie elementy zabawy powinny znaleźć swoje miejsce w strukturze pomocy naukowych, a jakich należy unikać. Zauważają, że niebezpieczne jest bezrefleksyjne przyjmowanie zasady: „bawiąc uczyć, ucząc bawić”.
Miejsce wydarzenia
Warszawa (woj. mazowieckie)